۴ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

#برداشت_های_نادرست_از_احکام



#آهسته_خوندن_نماز
#برداشت_های_نادرست_از_احکام 

❗️ بعضی از مردم فکر می‌کنن که حمد و سوره نماز رو چه آهسته بخونن و چه بلند، فرقی نداره.

📛 درحالی‌که این درست نیست.

✍️ آقایون باید حمد و سوره نماز «صبح» و «مغرب و عشا» رو بلند 
و حمد و سوره نماز «ظهر و عصر» رو آهسته بخونن؛ اگه عمداً برعکس انجام بدن، نمازشون باطله.😱

✍️ خانم‌ها هم باید نماز ظهر و عصر رو آهسته بخونن و اگه عمداً بلند بخونن، نمازشون باطله.😱
اما نماز «صبح» و «مغرب و عشا» رو می‌تونن بلند بخونن یا آهسته؛ البته اگه نامحرم هست، بهتره آهسته بخونن (بعضی مراجع: در این صورت، باید آهسته بخونن) 😉

⭕️ نکته: هر دو گروه، اگه فراموش کنن یا چون مسئله رو نمی‌دونستن، این‌طور خونده باشن، نمازهای گذشته‌شون اشکالی نداره.😉

🔺توضیح‌المسائل مراجع، ج۱، م۹۹۳.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی فخره

طرز تهیه خورش قیمه

قیمه از غذا های پرطرفدار ایرانی است، که بسیار لذیذ و خوشمزه می‌باشد و در کنار برنج استفاده میشود. معدود افرادی هستند، که این غذا را دوست ندارند، با اینکه در شهر های مختلف آنرا به شکل قیمه نثار، قیمه نخود، قیمه آذری و ..تهیه میکنند، اما قیمه ی اصلی همان خورشی است که از لپه، گوشت، لیمو عمانی و البته خلال های سیب زمینی تشکیل شده است.

مرحله ی اول تهیه ی خورش قیمه:

ابتدا مقداری گوشت را به همراه یک پیاز درون قابلمه ریخته (شما میتوانید برای تهیه ی گوشت قیمه هم از گوشت گوسفندی استفاده کنید، هم از گوشت گوساله که برای گوشت گوسفند قسمت گوشت سر دست و برای گوشت گوساله قسمت مغز ران را به شما توصیه میکنم)، سپس روی آن دو لیوان آب میریزیم، یک جوش که خورد شعله را خاموش میکنیم و سپس گوشتها را جدا کرده و پیاز و آب را دور میریزیم، پس از آن مقداری روغن درون قابلمه میریزیم (اگر از همان قابلمه استفاده کنیم باید قابلمه را شسته و بگذاریم خشک شود) و گوشتها را درون قابلمه سرخ میکنیم (بهترین ظرف برای پخت این غذا قابلمه ی مسی می‌باشد)، (باید مراقب باشیم تا گوشتها خشک نشوند، یعنی نباید آنها را زیاد سرخ کرد).

مرحله ی دوم تهیه ی خورش قیمه:

در مرحله ی بعد مقداری پیاز را در قابلمه سرخ کرده و با گوشتهایی که از قبل سرخ کرده اید تفت دهید اگر تمایل داشتید میتوانید سیر هم به همراه پیاز کمی تفت دهید، سپس مقداری رب به همراه زرد چوبه به مواد اضافه کنید(رب گوجه فرنگی از عوامل رنگ دهنده به غذا می‌باشد، باید رب را تفت دهید یا اینکه از قبل سرخ کنید و به غذا اضافه کنید تا در غذا بوی خامی ندهد و از طرفی هم مراقب باشید رب نسوزد، تا باعث بد طعم شدن غذا نشود، انداختن دو عدد گوجه فرنگی قاچ کرده شده در خورش هم طعم بهتری به این غذا میدهد و هم باعث میشود تا این خورش رنگ بهتری پیدا کند) و مقداری تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود، ولی مراقب باشید تا رب نسوزد چون باعث بد طعم شدن قیمه میشود، پس از تفت دادن رب لپه ها را به مواد اضافه کنید و لپه ها را با دیگر مواد درون قابلمه اضافه کنید و خوب همه مواد را با هم مخلوط کنید(شما میتوانید لپه ها را از قبل بخیسانید که در اینصورت هم اینکه دیگر لپه ها نفخ ندارند، هم اینکه زودتر می‌پزد و نرم تر میشود).

خورش قیمه

خورش قیمه

خورش قیمه

مرحله ی سوم تهیه ی خورش قیمه:

در مرحله ی بعد به اندازه ی دو لیوان آب روی مواد درون قابلمه بریزید و در قابلمه را بگذارید و شعله ی زیر قابلمه را کم کنید تا گوشت ها به همراه لپه ها خوب بپزند و نرم شوند، عجله نکنید و بگذارید تا خورش قیمه شما خوب جا بیفتد، پس از اینکه گوشت و لپه پخته شده به مقدار لازم نمک و لیمو عمانی ها را به خورش اضافه کنید(بهتر است در خورشتان از آبلیمو استفاده نکنید و از رب و لیمو عمانی برای خوش طعم کردن آن استفاده کنید، درصورت استفاده از آبلیمو آن را در آخر اضافه کنید به غذایتان، زیرا آبلیمو نباید در قیمه جوش بخورد چون باعث تلخی مزه ی قیمه میشود. لیمو عمانی را بیست دقیقه قبل از سرو غذا سوراخ کرده و به غذا اضافه کنید، زیرا زود انداختن آنها باعث تلخی خورش میشود و همچنین رنگ آنرا تیره میکند و دیر انداختن آن باعث میشود که غذا طعم لیمو عمانی پیدا نکند، اگر خورش قیمه ی شما تلخ شد میتوانید یک سیب زمینی متوسط را آبپز کنید و آنرا له کنید و به خورش در حال پخت اضافه کنید، این کار تا حدودی از تلخی غذا شما می کاهد). ( شما در صورت تمایل میتوانید به خورش تان دارچین اضافه کنید که اگر خواستید اضافه کنید نباید از ابتدا دارچین رو به غذایتان اضافه کنید، زیرا باعث بد رنگ و کدر شدن خورشتان میشود)، سپس در قابلمه را دوباره ببندید و بگذارید کامل جا بیفتد و غلیظ شود، سپس یک سیب زمینی را شسته و پوست گرفته و به صورت خلالی خورد کنید و آنرا سرخ کنید، شما میتوانید سیب زمینی ها را درون قیمه بریزید یا اینکه هنگام سرو غذا آنرا در کنار خورش قیمه قرار دهید که بهتر است آنرا در کنار غذا قرار دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی فخره

بخش دوم_طب اسلامی

◀️استفراق واحتباس:

🔵تعریف استفراغ و احتباس:

استفراغ در طب سنتی معنای متفاوتی از استفراغ در طب جدید🤔🤔😖🤪🤮🤢❕❕⁉️⁉️⁉️ دارد.


 
در طب سنتی، استفراغ به معنی آزاد و رها شدن بدن از دست مواد نامتعادل و غیرطبیعی می‌باشد. 
🍂🍂🍂🍁🍁🍁

 در واقع استفراغ به همه روش‌هایی گفته می‌شود که طبیعت با کمک آنها به

 ❌پاک‌سازی
 و
 ❌تخلیه مواد زائد، نامناسب 
و❌غیرطبیعی 

می پردازد

🧐🧐🧐😝😝😝
. استفراغ برای حفظ حیات، ضروری است. اگر استفراغ انجام نشود، مواد زائد ناشی از فعال و انفعالات بدن (مثل هضم غذا) در بدن باقی می‌ماند و روی هم انباشته می‌شود.

🔥🔥🔥🔥

سپس این مواد در اثر حرارت بدن، فاسد و متعفن می‌شوند و بیماری ایجاد می‌کنند. بنابراین لازم است این مواد از راه‌های مختلف مثل ادرار، مدفوع، عرق، عادت ماهانه، دفع گاز از روده، ترشحات واژن، ترشح منی و… از بدن دفع شوند.
☄️☄️☄️☄️
البته خروج هریک از این مواد باید به اعتدال باشد زیرا افزایش و کاهش در هر کدام، خود می‌تواند باعث بروز بیماری شود.
❇️❇️❇️❇️❇️💠❇️❇️❇️❇️

 احتباس نیز از دیدگاه طب سنتی به معنای نگه داشتن مواد داخل بدن برای انجام فعل و انفعالات مناسب روی آنها و فراهم کردن زمینه لازم برای رشد و نمو و سلامت بدن است.


💠✳️💠✳️💠✳️💠✳️

احتباس هم اگر به دلایل مختلف مثل یبوست، گرفتگی یا تنگی در اعضا، غلظت بیش از حد مواد و… از حالت طبیعی خود خارج شود باید تحت درمان قرار بگیرد زیرا در این وضعیت، مواد دچار تجمع بیش از حد در بدن می‌شوند.

✳️💠✳️💠✳️💠

 

انواع استفراق:

◀️ قی کردن: دفع موادزایدمعده

◀️ قاعدگی: دفع موادزائدداخل رحم

◀️ عرق: دفع موادزائدپوست باعرق کردق ازطریق پوست

◀️ ادرار(بول) :دفع موادزائدازطریق کلیه ها

◀️ مدفوع: دفع موادزائدازطریق روده ها

◀️ خون دماغ: دفع موادزائدازطریق بینی

◀️ و.....

 

🔰مراحل هضم غذا:

۱_هضم اول⬅️  معده 
۲_هضم دوم ⬅️ کبد
۳_هضم سوم ⬅️ عروق
۴_هضم چهارم ⬅️ اعضاء واندام ها(سلول ها)
 

🔰نکته: 
بایدبین استفراق واحتباس تعادل حفظ شود ⚠️❇️✅
 

🔰 انواع دیگر استفراغ ✅

 
استفراغ طبیعی 🔵 استفراغ درمانی🔵

1⃣ استفراغ طبیعی ⬅️ مانند دفع گازهای سمی❓❗️ از ریه طی بازدم، دفع مدفوع🍁🍂🍂 و ادرار و عرق،😥 عادت ماهیانه، عطسه،🤧 سکسکه،🤭 دفع باد، دفع ترشحات از گوشه چشم😴 (که هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی مشهود است😵)، ترشح شیر، ترشحات واژن و دفع منی. هر یک از این موارد باید به اندازه متعادل انجام شود و افزایش و کاهش هر کدام می تواند به بیماری منجر گردد.

☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️

نوع دیگر⬅️ استفراغ های طبیعی وقتی اتفاق می افتد که مواد زاید بیش از اندازه⛔️ در بدن جمع شده باشد، در این حال بدن سعی می کند به طریقی این مواد زاید را دفع کند.⏯ مثلا گاهی به صورت طبیعی اسهال، یا خونریزی از بینی،😱 یا سرفه😷، یا آبریزش از بینی😪  ایجاد می شود. در این نوع از استفراغ های طبیعی معمولا علایم خفیف اند و مدتشان محدود و کوتاه🤔🗣 است. در این موارد قوه مدبره 🧠در حال تلاش برای حفظ تعادل بدن می باشد،👌👌 و فرد و پزشک 👨‍⚕ 🙎‍♂او نباید✋ جلوی عمل پاکسازی طبیعی بدن را بگیرند و آن را سرکوب کنند، مگر آنکه این استفراغات طبیعی بیش از حد شدید شوند و موجب ضعف یا زیان 😥😰فرد گردند.

❇️❇️❇️❇️❇️

2⃣ استفراغ ایجاد شده توسط پزشک:

 در این مورد پزشک 👨‍⚕متوجه می شود که مواد زاید و سموم در بدن ذخیره شده اند و قوای طبیعی بدن نتوانسته اند🤛 بطور کافی آنها را دفع نمایند👈 و در اینجا طبیعت نیاز به کمک طبیب👨‍⚕ دارد. طبیب با استفاده از یکی از روش های استفراغ طبی مانند اسهال، تعریق،😓 افزایش ادرار، فصد،👌 حجامت👌،سونا 👌و... به یاری طبیعت می شتابد و به سیر طبیعی دفع مواد زاید و سموم کمک می کند. در اینجا طبیب باید با آگاهی از مکانیسم های طبیعی دفع، بهترین👌 و نزدیک ترین راه⬅️⬅️ را بر حسب شرایط بیمار و بیماری انتخاب کند که در ادامه برخی از این روش ها نام برده می شوند.🔰🔰

☘️☘️☘️☘️

مثال هایی از انواع استفراغ: 

بزاق آوردن ، ایجاد اسهال گوارشی🤢 ایجاد قی، حقنه (خلط آوردن ) ادرار بول 🤭،عرق 😓حجامت👌 فصد👌 ✅✅

باید توجه داشت⬅️ که استفراغ بیش از حد، مجفف بدن (=خشک کننده)❌⚠️ محسوب می شود زیرا اخلاط، جسم مرطوب هستند که با دفع آن ها رطوبت بدن کاهش غیرطبیعی ❌⚠️میگردد✅

 

 

❇️احتباس 🔰⬅️

⬅️مشکلات ناشی از احتباس غیر طبیعی:🔰

 ❇️سبک زندگی جدید موجب شده  روز به روز سموم بیشتری وارد بدن بشه 😞 استفاده از هورمون ها برای رشد بیشتر و سریع تر حیوانات که در گوشت و شیر آنان وارد میشه😧◀️، استفاده از سموم و کودهای کشاورزی🌾⬅️ برای برداشت محصول بیشتر که با فرآورده های کشاورزی آمیخته می گردد😔◀️ استفاده از رنگ ها و طعم های مختلف در صنایع غذایی، استفاده از مواد نگه دارنده شیمیایی در کنسروها و کمپوت ها برای ماندگاری دراز مدت آنها😔⬅️ استفاده از مایکروفر، فریزر و... مقدار زیادی سموم شناخته شده و ناشناخته را وارد بدن می کند.
❇️❇️❇️❇️❇️

ایرانیان در فصل بهار☘️🌺 که فصل خانه تکانی طبیعت است سنت های عقلانی و زیبایی داشتند. یکی از آن سنت ها – که معمولا همزمان با خانه تکانی و پاکیزگی منزل و محیط زیست انجام می شد- خانه تکانی و سم زدایی بدن بود که با روش های ساده و کم هزینه 👌👌صورت می گرفت. از جمله آن روش ها استفاده از مسهل های ساده مطابق مزاج افراد بود، مانند استفاده از هلیله سیاه و ماست، و یا ساختن آش از گیاهان خودروی دشتی همراه با مقداری برگ سنا یا آلو، و همچنین خوردن کاسنی و شاتره، و انجام حجامت در این فصل، که جزء سنت های شرعی و طبی نیز بوده است.
❇️❇️❇️❇️❇️

◀️ اسهال:🔰
 یکی از روش های پاکسازی بدن، ایجاد اسهال ⬅️👌👌است. البته در اینجا منظور از اسهال، فقط اسهال گوارشی نیست🤔🤔 بلکه شامل اسهال عروقی یعنی دفع مواد زاید موجود در عروق نیز می باشد. اسهال گوارشی به پاکسازی کلی دستگاه گوارش از طریق روده ها گفته می شه ⬅️ این روش با استفاده از داروهای خاص و با رعایت شرایط خاص بیماری و فرد به کار می ره⬅️. همانطور که دستگاه گوارش نقش عمده ای در ایجاد بیماری ها و درمان آنها دارد، اسهال نیز نقش مهمی☺️⬅️ در پاکسازی درونی بدن داره👌✅

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی فخره

طب اسلامی

اصل وجود طب اسلامی با وجود هزاران روایت قابل انکار نیست. 

در مرحله‌ی اول معتقد هستیم که طبیب اصلی خداوند است.

پیامبر(ص) می‌فرماید:

اللّه ُ الطَّبیبُ، بل أنتَ رَجُلٌ رَفیقٌ ، طَبِیبُها الذی خَلَقَها

یعنی ... طبیب هر نفس کسی است که آن را خلق کرده است.

 

علم طب از زمان حضرت آدم (علیه السلام) بوده است و همیشه علم طب بوده است زیرا همیشه بشر نیاز به این علم داشته است.

در روایت آمده است شخص طبیبی نزد پیامبر(صلی الله علیه وآله) آمد و عرض کرد آیا شما به علم طب ما نیاز دارید؟ حضرت(صلی الله علیه وآله)  فرمود به طب شما نیاز ندارم و شما به طب من نیاز دارید.

علم طب اسلامی متکی به هیچ علم طب دیگری نیست و می‌تواند تمام بیماری ها حتی بیماری های صعب العلاج را درمان کند. البته در طب اسلامی صعب العلاج وجود ندارد و همه بیماری ها درمان می‌شوند.

 

امام صادق(علیه السلام) در مجلس منصور حاضر شد درحالیکه نزد او مردی از هند بود و کتاب های طبی را می‌خواند و امام(علیه السلام)گوش می‌داد هنگامی که خواندن مرد هندی تمام شد به امام(علیه السلام)عرض کرد آیا چیزی از آنچه نزد من است می‌خواهی؟ فرمود نه زیرا آنچه همراه من است بهتر است از آنچه همراه تو است مرد هندی عرض کرد چه چیز همراه تو است؟ فرمود گرم را با سردی و سردی را با گرمی درمان می‌کنم و تری را با خشکی و خشکی را با تری درمان می‌کنم و امور را به خداوند باز می‌گرداننم و آنچه را پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرموده است انجام می‌دهم و می‌دانم معده خانه‌ی بیماری است و پرهیز کردن دارو است و بدن را به آنچه عادت کرده است برمی‌گردانم مرد هندی عرض کرد آیا طب غیر از این ها است؟ امام(علیه السلام) فرمود آیا طب را از کتاب ها گرفته ام؟ عرض کرد بله فرمود نه به خداوند قسم همانا از خداوند می‌گیرم

امام صادق(علیه ااسلام) سوالاتی را از مرد هندی در مورد آناتومی بدن انسان می‌پرسد و مرد هندی پاسخ هیچ کدام را نمی‌دانست و امام می‌فرماید من می‌دانم.

اگر این سوالات را از علماء طب امروزی هم پرسیده شوند نمی‌توانند پاسخ بگویند.

در آن زمان طب هندی معروف و شناخته شده بوده است.

کلام پیامبر و امام صادق(علیهماالسلام) اختصاص به یک طب نیست بلکه تمام طب های دیگر را شامل می‌شود و طب اسلامی نیازی به طب های دیگر ندارد.
 

در روایت دیگر آمده است:

طَبِیبٌ‌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ‌، قَدْ أَحْکَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ، یَضَعُ ذَلِکَ حَیْثُ الْحَاجَةُ إِلَیْهِ؛ مِنْ قُلُوبٍ عُمْیٍ وَ آذَانٍ صُمٍّ وَ أَلْسِنَةٍ بُکْمٍ، وَ یَتَتَبَّعُ بِدَوَائِهِ مَوَاضِعَ الْغَفْلَةِ وَ مَوَاطِنَ الْحَیْرَةِ.

یعنی پیامبر(صلی الله علیه وآله) طبیبی است که در همه جا مردم را درمان می‌کند و داروهای خود را محکم ساخته است و ابزار خود را تمییز کرده .

 

جواب یک شبهه

در روایتی آمده است که پیامبر(صلی الله علیه وآله)بر سر بیماری حاضر شدند و پیامبرفرمود: طبیب بیاورید یا زمانیکه حضرت علی(علیه السلام)  ضربت خورد امام حسن (علیه السلام)  و امام حسین(علیه السلام) طبیب یهودی حاضر کردند، اگر خود اهل بیت(علیهم السلام) طبیب بودند چرا طبیب صدا می‌زدند؟

در طب شیمیایی هم جواب این شبهه وجود دارد. می‌دانیم پیامبر(صلی الله علیه وآله) دانش طب را دارد و روایاتی که از حد تواتر گذشته اند می‌فرمایند پیامبر(صلی الله علیه واله) و اهل بیت(علیهم السلام)  برای بیماری ها دارو می‌داده است و درمان می‌کرده است ولی خود ایشان کار عملی برای درمان مانند پانسمان کردن زخم یا حجامت کردن انجام نمی‌دادند.

همانطور که امروزه پزشک نسخه می‌نویسد و پرستار کارهای عملی را انجام می‌دهد. در گذشته به پرستار هم طبیب می‌گفتند و زمانیکه پیامبر(صلی الله علیه وآله) می‌فرمود طبیب بیاورید مراد ایشان پرستار بوده است.

حضور طبیب یهودی بر بالین حضرت امیر(علیه السلام) هم یک کار سیاسی بوده است و هم اینکه برای پانسمان کردن زخم بوده است.

فقط بعد از جنگ احد که پیامبرصلی الله دندانشان شکست و زخم برداشت اهل بیت پرستاری کردند زیرا پیامبر را به منزل حضرت زهرا(سلام الله علیها)آوردند و هرچه زخم را شستند خونریزی قطع نشد. حضرت زهرا(سلام الله علیها) حصیری از نی را سوزاند و خاکستر آن را روی زخم پیامبر قرار داد و فورا خونریزی قطع شد.

البته این مورد خاص است ولی شاید درمان خوب و موثر خونریزی خاکستر حصیر باشد که استریل شده است و خاکستر جلوی خونریزی را می‌گیرد و به احتمال زیاد آنتی باکتریال است و جلوی عفونت های سخت را می‌گیرد و ما امتحان کردیم و بهترین درمان زخم و خونریزی استفاده از خاکستر نی است.

البته مصادیقی که می‌توانیم برای اثبات طب اسلامی بیان کنیم بیشمار است و تمام درمان های اهل بیت (علیه السلام)  دلیل بر طبیب بودن اهل بیت (علیهم السلام)است و اسلام طب مستقل دارد و داروهای معرفی شده توسط اهل بیت(علیه السلام) در هیچ یک از کتاب های طبی دنیا نیست.

نمی‌توانیم بگوییم مسائل طبی اهل بیت (علیهم السلام) از کتاب قانون گرفته شده است یا جعل شده باشد. امکان ندارد شخصی دارویی کشف کند و به اهل بیت (علیهم السلام)  نسبت بدهد تا شان آن ها بالا برود.

افرادی که در طب اسلامی خدشه وارد می‌کنند اندک تاملی ندارند. ما در دوره ای هستیم که نیاز به طب اهل بیت (علیهم السلام)  ضرورت است و واجب است.

کل بشر هیچ راه چاره ای جز طب اسلامی ندارد. طب امروزی هفتاد یا هشتاد درصد بلکه کل بیماری ها را درمان نمی‌کند و با هیاهو دنیا را سرگرم کرده اند.

البته الان نشانه های رجوع جهان به طب اهل بیت (علیهم السلام) ظاهر شده است. امروزه مسواک پیامبر(صلی الله علیه وآله) را تبلیغ می‌کنند و داروی طریفل و قرص خون و واریس و داروهای دیگر طب اسلامی را درست می‌کنند ولی منافع مافیای کشورها اجازه پیشرفت را نمی‌دهند.

منابع:علل الشرایع ، شیخ صدوق، ج۱، ص۹۹ 

عیون الحکم الایثی،ص۳۱۹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی فخره